Följ min blogg med bloglovin

lördag 12 september 2009

Pisa


Idag steg vi upp tidigt för att åka mot Pisa. Francesca pluggar på universitet där någon gång i veckan, och under tiden hon satt på föreläsningi 4 h spatserade jag, Tommaso, Leonardo och Stefan på Pisas gator. Först mot det lutande tornet som kryllade av turister, och efter det satte vi oss ner och tog en fika...eller nej, fika får man inte säga i Italien. Vi tog en kaffe, det vill säga espresso. Hur som helst var vi på en "bar" som Stefan kallade det, vilken tydligen var den bästa i Pisa. Ikväll bakar vi pizza i stenugnen som råkar finnas här på gården (mycket vanligt att finna i italienska trädgårdar), ungefär som att jag i mitt hus hemma i Hofors råkar ha en öppen spis (eller två till och med).

Och just det, glömt att berätta en märklig syn jag fick när jag tog en PW (power walk = rask promenad) ner till stranden i tisdags. Alldeles vid ett träd, var det fullt med barr (barren är stora i Italien) trodde jag, och skulle precis till att sätta ner min fot där, när jag till min förtvivlan (?) upptäckte att det var en tillplattad igelkotte. Den hade blivit påkörd av en bil, eller troligen inte bara en, minst ti0 stycken. Stackars igelkotte, vars öde slutade under ett däck på en Alfa Romeo, eller mest troligt under en BMW eller Mercedes Benz (helt i majoritet på gatorna i byn).

Arrividerci a presto!

PS. Som ni ser har jag bytt header, det är från stranden i Forte dei Marmi. I bakgrunden går att skåda marmorbergen liggandes som en mur längs kusten.

3 kommentarer:

Linnea Johansson sa...

NU får du fan sluta ha det så bra!
Du ska ju jobba i italen inte slappa!!<3<3

Saro sa...

Linnea: Jag har det inte så speciellt slappt.

Linnea Johansson sa...

Är ungarna elaka?! Dom som ser så snälla och söta ut-:S