Följ min blogg med bloglovin

måndag 15 mars 2010

Koh Tao - Ao Nang

Sista heldagen pa Koh Tao inneholl fina saker. Malin tog PADI Advanced Open Water Diver. Dyk i morker och pa 30 meter. Sa sjalvklart stog pa schemat att fira. Vi skippade middagen och gick direkt pa olen. Nere hos vara kanadensiska grannar; Cody, Derek, Graham och robotmannen. De alskade country och hatade amerikaner. Efter att bekantat sig med dem drog vi med dem till Elias (Fredrik fran Hofors som vi traffade i Samui och aven stotte ihop med pa gatan i Koh Tao) boning, dar vi traffade annu fler folk; Erik, Rasmus och en tredje...

For det ar ungefar vad man gor pa den har resan. Traffar folk. Och jag alskar det. Alskar livsstilen. Allt ar sa bra och jag vill inte aka hem. Inte an. Inte om bara en dryg vecka.

...hur som helst var natten lang och annu battre an forra utgangen pa Koh Tao. Jag har verkligen foralskat mig i Koh Tao. Allt ar sa mysigt. Alla ar basta vanner efter en dag.

11.00 checkade vi ut fran varldens basta hotell i Koh Tao. Nattbaten till Surrathani gick inte forran 21.00 sa tiden utnyttjade vi pa basta satt. Stek! Jag har faktiskt klarat av det enastaende arbetet att komma ikapp Malin och Maria i farg.

Vi vandades en aning infor hur nattbaten skulle vara. Skulle vi sova i sma klaustrofbiska bas, eller lyxiga kupeer? Svaret var bra. 50 cm breda sanger som lag tatt ihop. Extremt mysigt. Som gjort for att skeda med okanda och kanda. Framme i Surrathani skreke en gubbe HOLIDAY HOLIDAY. Dit skulle vi. Det ar val semster vi ar pa? Han kastade in oss pa en liten tuk tuk. Fullsmockad, sa vaskorna fick inte plats. Inget problem. Ordet problem existerar inte i Thailand. Samtliga vaskor kastades upp pa taket. Utan snore. De bara lag dar. Med en fart pa 2 km/h snabbare an vad vi akte, hade de garanterat flygit av. Atminstone Malins vaska som lag langst ut. Vi slapptes av pa ett ackligt cafe. Dar vi fick vanta och vanta. Tills Maria gick pa toa. Da blev det brattom. Inkastade i ny tuk tuk. Avslappte nagonstans och hanvisade till en buss som var ihoplappad overallt. Ett latt knytnavsslag och platen hade brackts. Dock fick vi vanta innan bussen skulle ga. Vanta tills Thailandaska passagerare stigit pa. Men vi sov, jag och Maria. Sa tiden gick fort. Och nu sitter jag i Ao Nang, som var varat mal. Igar solade vi nar vi kom fram, och pa kvallen gjorde vi det vi langtat efter ett tag. Vi at. Gott. Troligen det godaste kycklingspettet jag nagonsin atit.

Idag har vi akt longtail-boat till Phranang. Ligger ocksa vid fastlandet, men det ar omringat av berg sa anda sattet att ta sig dit ar via havet. Fruktansvart vackert. Mycket likt James Bond-on, fran filmen "The man with the golden gun", som faktiskt inte ligger alls langt harifran. Pa on fanns ett offertempel i en grotta. Det som offrades var en liten skal med mat, en fanta och mangder med snoppar. Stora som hus, nastan. Och manga. Nu under kvallningen har vi atit mera. En pad thai. Dalig pad thai. Snal pad thai. Vagde dock upp den daliga pad thaien med gott kycklingspett. Och thai-pannkaka med mango och nutella. Avslutar dagen pa detta internetcafeet med en watermelon-shake. Jag alskar watermelon-shakes. Har troligen druckit fler an 20 stycken sedan jag kom hit. Imorgon blir det kanske lite kanot, eller en trip bland oarna i narheten. Och mera mat!

Ciao Ciao!

PS. Har bytt stil idag. Kope en DC-keps. Den ar grym. Eller snarare jag ar grym.

Inga kommentarer: