Följ min blogg med bloglovin

tisdag 23 mars 2010

Dubbelt upp i storstader

Ljog nar jag sa att vi ses i KL nasta gang. Visst var jag i KL, men inte lamnade jag ifran mig nagot livstecken, till er. Ni fick inte folja med, som jag sa promt lovade. Istallet kommer en liten fin sammanfattning om vad vi gjorde, i staden utan sjal och hjarta. Fullt med banker och shoppingpalats.

For Kuala Lumpur ar inget stalle att foralska sig i. Det ar ett fore detta gronomrade som har plattats har och dar, fyllts med enorma byggnader, banker (varldens tataste bankstad tror jag) och extrema shoppingmojligheter. Vi borjade varan vistelse med att leta efter varat boende, Serai Inn. Visade sig vara ett stalle med, tro det eller ej, hjarta. Delat badrum och ett sallskapsrum med vattenkokare(!!!!) och andra nodvandigheter. Vi var nastan ensamma dar, sa allt var vart. Personalen ocksa. De hjalpte oss en hel del med att hitta dit vi ville komma.

Forsta dagen, fredag, kom vi till "China town" och "Little India". China town bjod pa mat, med risk for allvarliga magsmartor. Torgshopping. "Little India" gav oss 50 % av "China town".

Under lordagen gick vi till "Lake garden", en magnifik tradgard, planterad av engelsmannen da Malaysia var en brittisk koloni. Vi sag en brakdel av det, for mycket att ga, sa vi nojde oss med orkideer och hibiskusar (Malyasias nationalblomma). Under kvallen tog vi oss friheten att besoka Hard Rock Cafe Kuala Lumpur. Trots aldersgransen pa 21 ar. Personalen alskade oss. Coola malayer. Mindre coolt band (playback) och supertontiga tyskar. En Hard Rock Cafe t-shirt rikare! Cred till DJn som satt alldeles vid vaggen med mannen, myten legenden - Bruce Springsteen. Som jag och Maria blev begeistrade over. Djn spelade en Bruce-lat efter att vi tittat lite extra pa Nils Lofgrens autograf och Little Stevens klader. Ett vackert erbjudande fran en till en borjan bara vanlig trevlig man fran Indien, fick jag och Maria mojligheten till, efter lite snacksshopping pa affaren runt hornet. Det lat lite sa har, efter att vi smasnackat om vad han gjorde i KL:

- And girls, do you need a boy?
- What do you meen... "a boy"? (Misstänkt)
- You know for...
- No, thank you! (HERREGUD!)
Gå snabbt därifrån. Kippa efter andan. Försök att inte flabba ut i stort garv.

Nar man ar i en stad som innehaller 90% banker och shopping, ar man val tvungen att branna pengar (istallet for hud som vi gjort alla andra dagar). En taxi till Medaka Times Square blev det. Ett 12 vaningar hogt hus, fyllt med shopping, shopping, shopping och en bonus. Vi hann med 3 vaningar shopping, och i de vaningarna bara en liten del. Pa 7 timmar. Avslutade med bonusen. Stort nojesfalt mitt i rabaldret. Sista kvallen gjorde vi det obligatoriska besoket i KL tower (efter lite formula 1 i simulatorn). 421 meter hogt. Grym utsikt over ett regnande KL i morker. Belysta skrapor. Belysta Twin Towers (451 m), som vi sag fran marken dyngblota en eller tva halvtimmar senare. Ett drapligt slut pa dagen med upptakten att Malins mobil hamnat i en taxi. Vi gjorde i alla fall KL. Pa tre dagar.

Nu ar jag och Lina i Bangkok. I mandags tog jag och Lina flyget hit. Efter massor med krangel med bussar, flyg och taxi - och ett sorligt adjo av Maria och Malin som fortsatt sin resa mot Singapore. Har i Bangkok bor vi pa Sawasdee House, bara 100 m fran Khao San road. Superbra stalle, med tillgang till pool i "Villa Cha Cha" (systerhotellet), och dar steker vi lite mer an vanligt. Skippar SPF nu. Och flagnar som aldrig forr.

Sa har langt alskar vi Bangkok och Khao San road. Till skillnad fran KL har Bangkok sjal, hjarta, musik, farger och mystisk mat. Pa kvallarna gar de runt och saljer stekta skorpinioer, maskar och andra kryp. Knaprigt. Igar var vi i MBK, ett shoppingcenter med blott 8 vaningar, men massor med billigt. Oj, som vi har shoppat. Kan gladja er med att en majoritet av det jag har kopt ar presenter (hor pa den ni familjen).

For er som inte vet, ar Khao San road backpackergatan. Fullt med manniskor fran hela varlden, och massor med fart, musik, mat och fest. Och shopping. Idag planerar vi att ta oss till ett tempel. Eventuellt avsluta dagen med en sista utgtang i landet. Ar val ett maste har pa Khao San road. Men forst lite stek vid "Villa Cha Cha".

Imorgon aker vi hem. Sorgligt. Sorgligt. Men ack sa skont. Ses i Sverige nasta gang.

Puss pa er!

PS. St Paddys day var bra. Mycket bra. Har lite fint filmbevis att presentera i mitt hemland, pa fredag eller lordag.

Inga kommentarer: