Följ min blogg med bloglovin

måndag 12 april 2010

München

4 april
Nu är jag framme i München. Utan något trådlöst nätverk, vilket är okul. Ingen kan engelska här så jag får kämpa mig fram på min halvtaskiga tyska. Vilket i och för sig är bra. Kanske att den inte är halvtaskig om två veckor. Hela flygresan gick fint. Ända tills jag landat och fått min väska. Jag förväntade mig en trevlig dam med en skylt som det stod Sara Olsson när jag gick ut i ankomsthallen. Men icke. Jag var själv. EF´s kontor i Stockholm har påskstängt så dit gick det inte att ringa. Blev ett fint samtal, med min tidigare nämnda taskiga tyska, till Rosemarie. Damen som jag bor hos. Hon föreslog att jag skulle ta en taxi, spara kvittot och låta skolan betala tillbaka mig senare. Så blev det. Och nu sitter jag här i min tyska säng hos mitt tyska värdpar. Trevliga. Men de pratar tyska och det är svårt. Likaså tjejen jag delar rum med, Selene. Ingen engelska. Schweizhitalienare. Men det ska nog gå. Hoppas jag kommer kunna prata mer med henne snart. När tyskan flödar.

Tschüs!

6 april
Damen und Herren, Jüngen und Mädchen

Tyskan flödar. Det gör den. Har nog inte pratat så här mycket tyska under hela min tid som elev i det tyska språket, som började år 2002!!!! Det är verkligen guld att Selene, min rumskamrat inte kan någon engelska så jag verkligen blir tvungen att prata tyska, för det är det enda kommunikationsmedlet vi har gemensamt. Igår, annandag påsk var en ledig dag, och då drog Selene med mig ut till die Schwimmbad, vid Olympiaplatze (där stora ombyggnader pågår inför vinter-OS 2018). Där träffade jag ett helt gäng med kompisar till Selene som jag givetvis inte kan namnet på då alla kommer från konstiga ställen så som den italienska delen av Schweiz, den franska delen av Schweiz, Mexico och Venezuela. Det är så mycket latinamerikaner här. De har praktiskt taget tagit över skolan. Efter att jag fått visa upp min thailändska solbränna en stund, tog vi tunnelbanan till en mexikansk restaurang (såklart!), där blandades tyska med engelska, spanska, franska, svenska och italienska. Ett enda stort virrvarr av ord och dialekter. Minst sagt en spännande upplevelse, som avslutades på en Sportzbar med extremt billig öl (extremt billig öl om man är svensk). En liten glasflaska 33 cl för 2 €. Klockan 01.33 var jag och Selene tillbaka i lägenheten. Smygandes...

...sovandes...

...07.00 och väckarklockan ringer. Snooze. 07.40. Stiger upp. 08.15 på gång mot tunnel och min första dag i skolan. Resan till skolan, hade jag helst försvunnit i drömmarnas värld och sovit några stationer extra. Det kallar jag müde. Väl där blev jag presenterad för tjejen (glömt hennes namn också) som skulle guida oss hela första dagen och rektorn: Dr. Jürgen. Dagen till ära var jag tillsammans med fem andra studenter helt nya på skolan. En amerikanska, tre irländskor (väldigt irländska irländskor) och en französishschweiz (franskschweiz).

Jag är äldst på skolan har jag kommit fram till också, jag och Selene. De flesta är 18, flera är 16. Okej, en som var 21 träffade jag på idag, men annars känner jag mig som großmutter.

Hur som helst fick vi en introduktion om hur kursen kommer se ut, vad för olika aktiviteter det finns att följa med på och lite kort om München. Efter den fina introduktionen var det dags för test, och ärligt talat så darrade jag lite lätt på fingertopparna. Har ju för i tusan inte skrivit ett prov på nästan ett år. Det här med skola har ajg nästan glömt. Tror att det gick hyffsat då det senare visade sig att jag inte hamnade i den enklaste gruppen, gillar nivån helt enkelt, och tror absolut (vet) att jag kommer utvecklas. Eller kanske inte jag, men min tyska. Just det.

En längre introduktion på München fick vi en bit bort med tunnelbanan. Vi såg slott, Florenskopior, kyrkor och den äldsta delen av gamla staden i München. Inte minst gick vi igenom Hofbräuhause. Det riktiga Hofbräuhause. Jag klagar verkligen inte på München. Vädret idag har varit precis som jag har hoppats på. Solen skiner, det är svenska maj/juni-väder här i staden för tillfället. Och imorgon ska det ännu varmare bli.

Min första lektion fick jag idag också. Jag fick börja med att presentera mig för gruppen, und so weiter und so weiter...sedan spelade vi ett litet spel. Dagen avslutades i West park, vid Bier garten. Där vissa drack öl, i solskenet, vissa åt pretzels och andra bara satt och skrattade. Helt okej vill jag nog säga att det är här i München. För tillfället ligger Selena och facebookar i sin säng och jag sitter i min säng och skriver, ja, givet. Utan internet. Gråter blod.

Ha de!

12 april
Jag är så dålig på att skriva. Ännu sämre på att ladda upp. Har ännu inte hänt. En hel vecka i München har passerat och så mycket har hänt. Jag älskar detta stället och vill inte åka hem redan på lördag. Skolan har flytit på bra. Kvällarna har mestadels spenderats på nattklubbar. I torsdags var vi i Kultfabrik, ett ställe som har en hel drös med nattklubbar. Vi höll oss inne på Rafael. Där träffade jag ett gäng svenskar, vilket var himla skönt, att faktiskt kunna prata sitt modersmål med någon.

Fredagskväll tog vi oss till EM-park, tror det heter så. En gigantisk nattklubb med bra musik och beställde man en drink/shot i baren fick man två. Guld.

Lördagen sov jag till 17.00 och låg kvar i sängen till 19,.00. 21.00 befann jag mig på en resaturang med SUSHI!!!! tillsammans med Alle, Jonas och Stefano. Som jag längtat efter sushi. (Och Gabbi, om du läser detta så hittade jag sushi-kupongerna när jag kom hem). Efter mötte vi upp fler människor från skolan och tog oss än en gång till Kultfabrik, denna gång ett ställe som heter Desperado. Champagne champagne blev det. Jag gillar att många språkstuderande är människor med mycket pengar.

Igår söndag, åkte jag tillsammans med Breana, Helene och Lucie till Nürnberg. En liten stad i medeltidsstil. Vackert vackert. Jag var modig och testade på kalvlever. Det var gott, supergott.

Idag blir det shopping med Agnes efter skolan. Woho.

Pusspuss

1 kommentar:

Maria sa...

Munchen verkar ju riktigt jakla mjukt! Dit maste vi absolut aka nagon gang nu nar du lar dig staden och allt. Malin och jag vill aka till Harry Potter-land i Florida ocksa nar det oppnar, och vi markte idag att fira thailandskt nyar ar nagot vi maste, jag upprepar MASTE, aka tillbaka och gora!

Sjalv ar jag pa en flygplats med mer gratis internet an jag kan anvanda. Har just suttit och last och avnjutit en stor kanna te, blabarsmuffins och antligen gott mineralvatten: no more singhawasser! Jag klagar liksom inte heller pa livet.